بهبود هموگلوبین A1Cبا داروی خوارکی سماگلوتید

24 فوریه 2015- شرکت نوو نوردیسک نتایج مثبت فاز دوم کارآزمایی دارویOG217SC که یک فورمولاسیون خوراکی  از داروی سماگلوتید( آنالوگ GLP-1طولانی الاثر) است و برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است را ارائه کرد.

Semaglutideخوراکی با تحریک تولید انسولین و سرکوب ترشح گلوکاگون موجب بهبود مقدار هموگلوبین A1Cمی شود.

بهبود HbA1c

در مرحله ی دوم کارآزمایی شرکت نوو نوردیسک بروی داروی سماگلوتید این دارو یک بار در روز  بصورت خوراکی به افراد داده شد و نتایج هموگلوبین A1Cاین افراد با گروه پلاسبو (داروی خوراکی) و گروه تزریق زیر پوستی سماگلوتید با دوز یک بار درهفته مقایسه گردید. دراین تحقیق 600 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند و این مرحله از تحقیقات به مدت 26 هفته به طول انجامید.

درافرادیکه  تحت درمان با داروی خوارکی OG217SCقرار گرفته  بودند 5 دوز مختلف از این دارو به میزان 2.5میلی گرم  تا 40 میلی گرم در روز آزمایش گردید. نتایج نشان می دهد هموگلوبین  A1Cبین 0.7تا 1.9درصد بهبود می یابد و این بهبود وابسته به دوز مصرف دارو است.

بهبود هموگلوبین A1C  به میزان 1.9درصد همچنین دربیمارانی که تحت درمان با این دارو بصورت تزریق یک میلی گرم درهفته هستند، مشاهده گردید. در گروه پلاسبو تنها 0.3درصد بهبود درمقدار هموگلوبین A1Cگزارش شد.

کاهش وزنی حدود 6.5کیلوگرم دربیماران تحت درمان تزریقی Semaglutideمشاهده شد که معادل با کاهش وزن درافرادی است که تحت درمان با بالاترین دوز این دارو بصورت خوراکی بودند. با وجود این نتایج مشابه (در دوز بالای داروی خوراکی و تزریق Semaglutide) ، مصرف  این دارو در دوز بالای بصورت خوارکی با عوارض جانبی زیادی نظیر تهوع واستفراغ همراه می باشد که می تواند تحمل دارو را برای بیماران مشکل کند.

نوو نوردیسک قصد دارد مرحله ی سوم این کارآزمایی را بروی مصرف قرص سماگلوتید  بصورت یک بار در روز ادامه دهد و از سوی دیگر تحقیقات بروی تزریق زیر پوستی این دارو بصورت یکبار درهفته ادامه دارد.

منبع:

 

 www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/hba1c-improvements-found-from-oral-semaglutide,-novo-

nordisk-report-90237495.html